Sider

torsdag 17. september 2009

Eg <3 å være fysioterapeut

Eg jobber som fysioterapeut på et sykehjem i Bergen. Pasientene er der max 3 uker, så det er hele tiden utskifting. Eg får møtt så mange fantastiske mennesker og høre så mange spennende historier i jobben. Og en av de store fordelene er at de fleste har stor fremgang på den lille tiden de er der.

Bare tenk deg en person som har falt og slått seg, og så vidt kan reise seg, trenger masse støtte for å gå 3 meter i en prekestol; 3 uker senere kan den personen gå rundt uten noe ganghjelpemiddel og komme hjem til sin mann eller kone. Det er fantastisk å få oppleve den utrolige fremgangen og stå-på-viljen enkelte har.

Eg har som fysioterapeut en utrolig stor fordel også. Som en sykepleier sa til meg: "tenk bare over hva du representerer for pasienten, du er symbolet på aktivitet, å komme seg opp på beina og komme seg hjem igjen". Så av og til er det at pasienter som ikke ønsker å gå ut på badet selv, velvillig reiser seg og går med meg, fordi eg er jo fysioterapeuten.




Nei, no er det på tide å hoppe i køyen snart. Og om noen få timer er det helg. Skal bli godt det også, uansett hvor glad eg er i jobben min.

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det høres så spennende ut å være fysioterapaut, Siw Hege! Og måten du skriver om det på får det til å høres enda mer givende og spennende ut! Du skriver bra! Ha en kjempefin helg:)

    SvarSlett
  2. Du er FLINK!- og gjør en viktig jobb!

    SvarSlett